"Everything about them is exactingly constructed to give off the vibe that they just don't care."
- Time
Näin hipsterit ovat eräänlaisia pioneereja, jotka etsivät sitä mikä kohta on cool. Tähän pioneerityöhön kuuluu myös kategorisoitavissa olevien ihmisryhmien tärkeilyn ja lyhytnäköisyyden ”intellektuelli” pilkkaaminen, yleensä ironian avulla. Tällöin avainkysymykseksi jää se, pyrkiikö hipsteri surffaamaan väkisin, vai onko hipsteri vain ihminen jolla on taipumus siihen. Kun arkikielessä kategorisoidaan ja dissataan hipstereitä, viitataan erityisesti edelliseen. Jälkimmäinen vaihtoehto välttää luonnostaan kategorisoitumista.
Valtavirran välttäminen näkyy ehkä parhaiten pukeutumisessa, josta hipsterien useimmin väitetäänkin olevan tunnistettavissa. Hipsterille ei kuitenkaan ole mitään tiettyä tunnusmerkkiä, koska hipsteriys ei ole alakulttuuri. Alakulttuurin edustaja haluaa nimenomaan olla poikkeava ja identifioitua sellaiseksi. Jo alakoululaisetkin kuitenkin tietävät, ettei poikkeavuus ole cool ja siksi hipsteri elääkin valtavirrasta ja pyrkii olemaan erilainen vain tuon virran sisällä, varoen identifioitumasta ulos siitä. Aalto pyrkii taukoamatta nielaisemaan hipsterin, mutta hän nauttii olla sen kiihtyvästi ympäröimänä.
Siinä missä hevari tai hopparipoika kokee itsensä osaksi alakulttuuriaan pukeutuessaan tarkoituksella massoista poikkeavasti, hipsteri pyrkii pukeutumaan kekseliään omaperäisesti siten, että nuori akateeminen massa seuraa perästä huomatessaan hänen olevan onnistuneen cool. Siinä vaiheessa kun massa on tämän huomannut, tosi hipsteri on jo siirtynyt eteenpäin ja paheksuu sitä kuinka hänen aiemmin keksimänsä retrolasit ovat nyt niin in. Oikeasti hän tietty hihkuu salaa innosta, eikä paljasta kellekään, että löysi ko. lasit hipsterien nettifoorumilta.
Siinä missä hevari tai hopparipoika kokee itsensä osaksi alakulttuuriaan pukeutuessaan tarkoituksella massoista poikkeavasti, hipsteri pyrkii pukeutumaan kekseliään omaperäisesti siten, että nuori akateeminen massa seuraa perästä huomatessaan hänen olevan onnistuneen cool. Siinä vaiheessa kun massa on tämän huomannut, tosi hipsteri on jo siirtynyt eteenpäin ja paheksuu sitä kuinka hänen aiemmin keksimänsä retrolasit ovat nyt niin in. Oikeasti hän tietty hihkuu salaa innosta, eikä paljasta kellekään, että löysi ko. lasit hipsterien nettifoorumilta.
Netti onkin keskeinen väline hipstereille, sillä sen avulla on mahdollista varsinkin täällä perä-Euroopassa pysyä ajan hermolla ja naapurien edellä, kunhan vain näkee hieman vaivaa. Tietynlainen hipsteriys saattaa olla havaittavissa myös netissä itsessään: Kun Youtube oli vielä tuore, näkivät hipsterit vaivaa näyttääkseen ystävilleen ne huvittavimmat videot. He myös twiittasivat ensimmäiset ironiset viserrykset ennen kuin kaikki alkoivat tehdä niin. On myös luonnollista ajatella, että juuri hipsterit olivat alkuperäisiä trollaajia: He ironisoivat ihmisten laatikkoajattelua ja taipumusta puutteelliseen emootioiden hallintaan haarukoimalla sitä esiin pienellä hauskanpidolla.
Tärkein bittimaailman leikkkikenttä hipstereille on kuitenkin ollut Facebook. Vaikka hipsteriyteen kuuluukin vakaasti ”I really don't care” -mentaliteetti, jonka vuoksi tosi hipsterit eivät ikinä liittyneet Faceen, elleivät ehtineet surffata sinne ensimmäisellä aallolla, niin ne jotka ehtivät, ovat olleet paratiisissa. Facessa voi kerralla muistuttaa koko tuttavapiiriään säännöllisin väliajoin siitä, kuinka really don't care.
Hipsterit ovatkin itse asiassa arvokkaita facekavereita, koska heidän ympäröivää sosiaalista kenttää ironisoivat ja tarkkaan huolettoman oloisiksi viilatut statuspäivityksensä ovat elintärkeää vastapainoa kansan syvien rivien masentaville ”juon kahvia ja kohta töihin” -raporteille. Nykyään muutkin tosin osaavat jo tehdä jänniä päivityksiä, eikä coolien Youtube-videoiden postaaminenkaan ole enää kovin kummoinen saavutus (ja siksi itse asiassa juuri hipstereiltä voi nykypäivänä odottaa ironisia "juon kahvia" -päivityksiä).
Onkin selvää, että jos hipsterit eivät ole jo jättäneet Facebookia, niin kohta he jättävät. Ja vakaiden luonnonlakien ohjaamana heidän perässään vyöryy muualle myös Facen mojo; kaikki mikä siinä on cool. Vain hipstereitä ohjaavat voimat voivat tällöin tietää lyökö aalto karikkoon koko sosiaalisen median osalta, vai onko seuraava juttu Google+ tai joku muu mikä onkaan tulossa.
Hipsterit ovatkin itse asiassa arvokkaita facekavereita, koska heidän ympäröivää sosiaalista kenttää ironisoivat ja tarkkaan huolettoman oloisiksi viilatut statuspäivityksensä ovat elintärkeää vastapainoa kansan syvien rivien masentaville ”juon kahvia ja kohta töihin” -raporteille. Nykyään muutkin tosin osaavat jo tehdä jänniä päivityksiä, eikä coolien Youtube-videoiden postaaminenkaan ole enää kovin kummoinen saavutus (ja siksi itse asiassa juuri hipstereiltä voi nykypäivänä odottaa ironisia "juon kahvia" -päivityksiä).
Onkin selvää, että jos hipsterit eivät ole jo jättäneet Facebookia, niin kohta he jättävät. Ja vakaiden luonnonlakien ohjaamana heidän perässään vyöryy muualle myös Facen mojo; kaikki mikä siinä on cool. Vain hipstereitä ohjaavat voimat voivat tällöin tietää lyökö aalto karikkoon koko sosiaalisen median osalta, vai onko seuraava juttu Google+ tai joku muu mikä onkaan tulossa.
Explosm.net |
Vaatteiden ja statuspäivitysten ohella musiikki on ollut alue, jolta hipsterin on perinteisesti odotettu löytyvän. Tyypillisesti hipsterit yhdistetään kaikenlaiseen indie-musiikkiin, jossa avainajatuksena on välimatka kaupalliseen valtavirtaan ja suuriin tuotantoyhtiöihin. Musiikkityylillä hipsteriä ei voi kahlehtia, mutta pienkustanteita tehtaavat underground-orkesterit ovat kuin luotuja hipstereiden käyttöön.
Bändien väitetään löytyneen hämyisiltä klubeilta tai coolien tuttujen kautta. Todellisuudessa netistä. Hieman ironisesti hipsterit ovat toisinaan osoittautuneet hyödylliseksi porukaksi musiikkibisnekselle: Esim. 2000-luvun alussa hipsterit saattoivat luoda sen kriittisen massan, joka nosti Arcade Firen menestysbändiksi. Viimeistään nyt heidän kolmannen levynsä jälkeen on viimeinenkin jälkihipsteri jo jättänyt bändin ja heidän alkuperäinen fanimassansa on haihtunut, mutta heitä ollaan jo pidemmän aikaa onnistuneesti markkinoitu hipsteribändinä. How very uncool.
Bändien väitetään löytyneen hämyisiltä klubeilta tai coolien tuttujen kautta. Todellisuudessa netistä. Hieman ironisesti hipsterit ovat toisinaan osoittautuneet hyödylliseksi porukaksi musiikkibisnekselle: Esim. 2000-luvun alussa hipsterit saattoivat luoda sen kriittisen massan, joka nosti Arcade Firen menestysbändiksi. Viimeistään nyt heidän kolmannen levynsä jälkeen on viimeinenkin jälkihipsteri jo jättänyt bändin ja heidän alkuperäinen fanimassansa on haihtunut, mutta heitä ollaan jo pidemmän aikaa onnistuneesti markkinoitu hipsteribändinä. How very uncool.
Tuollainen markkinointi kuitenkin myös kantaa hedelmää, sillä hipstereita vaikuttaa olevan epäilyttävän paljon. Yhä useampi tunkee biitsille lautansa kanssa ja yrittää epätoivoisesti tavoittaa parhaan aallon. Jos hipsteri haistaa ensimmäisenä sen mikä kohta on cool, ja pyrkii olemaan cool olemalla ensimmäisenä cool, niin hän väistämättä välillä myös onnistuu olemaan cool. Tällöin suuremmat massat havahtuvat ja tahtovat itsekin olla hipstereitä. Heitä palvelemaan on muodostunut nettisaittien, kauppojen, lifestyle-palveluiden ja musiikkiyhtiöiden rinki, jotka ovat yhdessä näiden wannabe-hipstereiden kanssa synnyttäneet uuden alakulttuurin.
Mutta mitä tapahtuu tällöin heille jotka jo olivat hipstereitä? Mihin hipsteriydestä siirrytään? Luultavasti tässä vaiheessa kun kaikki enemmän tai vähemmän akateemiset nuoret ovat muuttuneet hipstereiksi seuraamaan raivokkaasti uusinta hipsterimuotia hipsterikaupoista, ovat todelliset hipsterit muuttuneet jonkinlaisiksi metahipstereiksi.
Mutta mitä tapahtuu tällöin heille jotka jo olivat hipstereitä? Mihin hipsteriydestä siirrytään? Luultavasti tässä vaiheessa kun kaikki enemmän tai vähemmän akateemiset nuoret ovat muuttuneet hipstereiksi seuraamaan raivokkaasti uusinta hipsterimuotia hipsterikaupoista, ovat todelliset hipsterit muuttuneet jonkinlaisiksi metahipstereiksi.
Koska hipsteriydestä on tullut yhä enemmän jotakin määriteltävää, siitä on tullut myös jotakin jota itseään voi ironisoida ja pilkata. Siksi metahipsteri ei voi enää olla hipsteri, vaan jotakin muuta. Samalla kun mattimeikäläiset dissailevat hipstereitä, ovat metahipsterit jossain tuolla nauramassa molemmille. Kenties metahipsterit pysyvät ikuisesti tavoittamattomissa piilotetuissa laguuneissaan, eikä heistä ole kategorisoitavissa kuin kaiku, joka muuttuu näkyväksi vasta kun wannabe-hipsterit nappaavat hylätyt laudat ja muuttavat rannan turistirysäksi.
Mikä sitten on tämä metahipsteri? Ehkä on vain niin, että surffaus on vaikeaa ja kulloisenkin kulttuurin zeitgeistin haistaminen on loppujenlopuksi arpapeliä, jota tietty kansanosa aina jatkuvasti pelailee. Tällöin meta- ja wannabe-hipstereiden jako määräytyisi vain sen perusteella kuka kulloinkin sattuu aallonsyrjään kiinni. Pelaileva kansanosa muodostuisi tyypillisesti 18-35 -vuotiaista akateemisista nuorista, koska duunareilla ja perheellisillä on muutakin tekemistä. They really don't care.
Toinen vaihtoehto on, että tietyille ihmisille on vain luonnollista olla cool. Tällaisia ihmisiä vetää itsestään puoleensa kaikki uusi ja erikoinen ja hip, ja valtavirtaan ajautuneet asiat ja ilmiöt taas hylkivät heitä kuin samanapaiset magneetit. Aivan kuin heillä olisi ylimääräinen aisti, joka arvioi asioiden katu-uskottavuuden. Tällaisen luonnollisen hipsterin ei tarvitse erikseen nähdä vaivaa asian eteen, vaan hipsteriys leimaa häntä luonnostaan ja coolius tulee vasta muiden ihmisten tulkintojen kautta.
Joku voisi tutkia voisiko tällaista taipumusta oppia, vai olisiko se kenties synnynnäinen ja irrottamaton osa ihmistä. Kuin temperamenttipiirre. Tällöin se voisi olla osittain jopa perinnöllistä. Hipsterigeenit asettaisivat jo kohdussa sen kohdan, johon ihminen myöhemmin hipsteriysasteikolla asettuu. Sitten sopivassa ympäristössä (länsimainen akateeminen kaupunkilainen) korkea hipsteriyden arvo realisoituisi nykyisenä metahipsteriytenä. Miten asian laita on, ehkä siihen saadaan joskus vastaus, luultavasti ei. Joka tapauksessa aiheesta kiinnostuneille tutkijoille pitäisi selkeästi ohjata lisää varoja. Ollaan sen verran tärkeän äärellä.
Joku voisi tutkia voisiko tällaista taipumusta oppia, vai olisiko se kenties synnynnäinen ja irrottamaton osa ihmistä. Kuin temperamenttipiirre. Tällöin se voisi olla osittain jopa perinnöllistä. Hipsterigeenit asettaisivat jo kohdussa sen kohdan, johon ihminen myöhemmin hipsteriysasteikolla asettuu. Sitten sopivassa ympäristössä (länsimainen akateeminen kaupunkilainen) korkea hipsteriyden arvo realisoituisi nykyisenä metahipsteriytenä. Miten asian laita on, ehkä siihen saadaan joskus vastaus, luultavasti ei. Joka tapauksessa aiheesta kiinnostuneille tutkijoille pitäisi selkeästi ohjata lisää varoja. Ollaan sen verran tärkeän äärellä.
Hipstereiden vuonna 2004 listoille nostamaa musiikkia:
Muutaman kuukauden takaista kotimaista häpeilemätöntä wannabe-hipsterimarkkinointia:
Mikä sitten juuri tällä hetkellä on hipsterimusiikkia, on mahdotonta sanoa, koska en ole aito hipsteri. Crystal Castles pyörii MTV:llä ja tosihipsterit olivat viimeksi Flow:ssa kun se järjestettiin Kuudennen linjan takapihalla. Ehkä metahipsterit ovat siirtyneet populaarimusiikin pariin massojen hapuillessa hämmentyneinä heidän jälkiään Uuden fantasian uudelta levyltä. Ehkä kohta on coolia digata Bonoa. Ehkä tavallinen kuolevainen onnistuu lopulta olemaan cool olemalla vain oma itsensä ja odottamalla rauhassa virran vyöryä ylitseen.
Voisin täältä laguunistani kommentoida sen verran että ehkä hipsteriarvon saavuttamiseen kuuluu vielä se tietty mauttomuus joka kääntyy kitschiksi niin että jos Bono lähtisi vaikkapa pornouralle, voisi sillä olla tsäänssi! Jolloin Jarnokin voisi todeta coolisti että "I liked him before he.. smthn." :)
VastaaPoistaim just sayin!
ennoo menossa flowhun, saanko metapojoja? :P
Olet tietenkin oikeassa. Mauttomuudella pelailuhan on myös tulella leikkimistä: Koskaan ei voi olla täysin varma tuleeko seuraava mauton veto nähdyksi kitschinä vai epic failina. Vaatii munaa lähteä sille tielle ja hipsterin elämä onkin varmasti hyvin jännittävää. Tämä tietenkin herättää perustavanlaatuisen kysymyksen siitä, olisiko Bonolla sitten *tarpeeksi munaa* pornouralle.
VastaaPoistaHad to say it.
Nyt kun täällä arvovaltaisessa blogissa on tuotu ilmi ettei Flow ole enää true hipsterimesta, niin wannabehipsterit tietenkin hylkäävät sen tuohtuneina massailmiöitä dissaillen ja metahipsteri saattaisi scoorata repäisemällä sopivan mauttomasti menemällä hipsteröimään flowhun, eli menemättä jättämisellä ei ehkä saakaan pojoja, oon pahoillani :(
Hyviä pohdintoja ja ennen kaikkea hyvää tekstiä! Luulisin, että luonnostaan coolit menevät edellä "keksien" uusia ilmiöitä koska siitä aidosti diggaavat-wannabe hipstereiden seuratessa perässä. On myös huomionarvoista kuinka tämä syy jonkin asian diggaamiseen saattaa olla hyvin vahvasti selvä etunenässä kulkeville, mutta täysin hakusessa jäljessä tuleville. Silläkin uhalla, että menee hiukan vierestä,mutta mainitsen esimerkin: koko rap-skenen juuret ovat vahvasti yhteiskuntapoliittisessa kritiikissä (joka oli silloin cool), kun taas 2000-luvun MTV-räpparit ovat miljonäärejä jotka(puhun tietenkin popista en undergroundista)ovat totaalisesti menettäneet otteensa todellisuuteen. It`s all about cash and chics now see...joten ehkä tulisi myös pohtia ilmiöiden muuttumista eräänä syynä sille miksi jokin asia ei enää ole katu-uskottavaa coolien mielestä. En usko että suosio on ainoa määrittävä tekijä ja syy hipstereiden siirtymiseen pois valtavirrasta (tai ehkä tämä pätee vain metahipstereihin).....ihmisten tyhmyys on aika painava syy itessään..toisaalta.. valtavirta ja tyhmyys kulkevat usein käsikädessä!
VastaaPoistaKiitos!
VastaaPoistaHuomaa kuinka liukas käsite hipsteriys on kun siitä riittää uusia ajatuksia. Kiehtovaa. Jos tekemäni jako pitää paikkansa, niin väittäisin ettei tosihipsteri niinkään varsinaisesti tiedä syytä miksi diggaa jostain, vaan keskeistä on subjektiivisesti koettu viba; ilmiö vain vetää puoleensa.
Ilmiöiden muuttuminen onkin varmasti keskeistä ja hyvä pointti. Uudet ilmiön pariin hakeutuvat ihmiset mieltävät aina koko ilmiön hieman erilaisena kuin aiemmat diggaajat, mikä nostaa ilmiön aiemmin löytäneissä esiin ristiriitaisia tunteita. Tuttu kenttä muuttuu tuntemattomaksi kun uusfanit ryntäävät sitä joukolla saastuttamaan. Missä määrin ilmiöiden muuttuminen muuttaa ihmisjoukkoja niiden ympärillä, ja missä määrin uudet ihmiset taas muuttavat itse ilmiöitä, on ehkä mahdoton sanoa. Joka tapauksessa ilmiön luonne on selkeästi alkanut tai alkamassa muuttua, kun hipsteri karkaa siitä pois. Massojen saapuminen myös murskaa tieltään mahdollisuuden individualistisiin fiilistelyihin, mistä hipsteri ei tietenkään pidä.
Veikkaan muuten, että kauan sitten tosihipsterit chillailivat räpin parissa pienissä porukoissa jossain Bronxin puistoissa, ennen kuin tunkeilijat alkoivat tärkeilemään ja käyttämään sitä poliittisen sanoman välineenä ja myymään levyjä ;)
No niin. Mojo on jo matkalla muualle ja aallot hakkaavat päin rantakalliota?
VastaaPoistahttp://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/08/gartner_merkkeja_sosiaaliseen_mediaan_kyllastymisesta_2791746.html